DeğerlendirmePsikesinema Yazıları

The Assassin/Nie Yin Niang (Suikastçı)

YAVAŞ AMA DERİN BİR WUXİA DENEYİMİ

Tayvan’ın usta yönetmeni Hou Hsiao-Hsien kısa bir aradan sonra ‘The Assassin/ Nie Yin Niang (Suikastçı)’ filmi ile seyirciyle buluştu. Dünya prömiyerini 2015 Cannes Film Festivali’nde yapan film, festivale damgasını vurarak, yedinci defa Altın Palmiye için yarışan Hou Hsiao-Hsien’e “En İyi Yönetmen” ödülünü kazandırdı. Asya’nın Oscarları olarak bilinen 10.Asya Film Ödülleri’nde ise En İyi Film ve En İyi Yönetmen dahil 8 ödüle kavuştu.

2015 Tayvan, Çin, Hong Kong ve Fransa ortak yapmı olan  ‘The Assassin/ Nie Yin Niang (Suikastçı)’ filminin başrollerinde Chen Chang (Tian Ji’an), Qi Shu (Nie Yinniang) ve Yun Zhou (Lady Tian) yer alıyor. Filmin senaryosunu Hou Hsiao-Hsien ile birlikte Chu T’ien-Wen kaleme almış, müziklerini Giong Lim bestelemiş. Görüntü yönetmenliği ise birçok başarılı yapımda çalışmış Ping Bin Lee’ye ait.

9.yüzyılda Çin’de geçen  ‘The Assassin/ Nie Yin Niang (Suikastçı)’, oldukça karmaşık ilişkiler ağından bahsediyor. Tang Hanedanlığını ve hanedanlık içi çalkantılardan sonra kendini en güçlü eyalet ilan eden Weibo eyaletiyle, hükümdarlık sarayı arasında geçen politik mücadelenin ortasında kalmış bir suikastçiyle birlikte ilerliyor film.

Dağlardaki bir manastırda suikastçı olmak için özel bir eğitim alan Yinniang, ustası tarafından valiyi öldürmesi için yollanıyor. Valinin küçük oğlunu gördükten sonra duygusallığa kapılarak verilen görevi yerine getiremeyen Yinniang’a ceza olarak doğduğu yer olan Weibo’ya gidip kuzeni Vali Tian Ji’an’ı öldürmesi isteniyor. Weibo’ya dönen Yinniang, Ji’an ile yaşanmışlıkları, kafa karışıklıkları ve en önemlisi profesyonellikle kalbinin sesini dinleme arasında gidip gelmeler ile boğuşuyor.

Hou Hsiao-Hsien gibi yavaş filmler çeken bir yönetmenin Wuxia (Çin dövüş sanatı filmi) türünü filmin içine yedirmesi güzel bir hareketlilik kazandırıyor. Dövüş sahnelerinin şiirselliği, filmin genel atmosferi ile uyum içine girerek, filme büyük ölçüde katkı sağlıyor. Wuxia ve benzeri türlerde görülen erkek başkahramanın yerine kadın kahramana sahip olan film, bu yanıyla feminist bir özelliğe kayıyor. Kadınların bilinç ve duygusal olarak daha derin olduğunu söyleyen Hou Hsiao-Hsien’in bu düşüncesi, Yinniang’in karakter gelişiminde rahatlıkla görülebiliyor. Karakterin arada kalmışlığını, iç dünyasını fazla diyaloğa gerek kalmadan görselliğe dökerek aktarıyor yönetmen.

Hou Hsiao-Hsien filmlerinin en belirli noktaları olan gözlem, soyutlama, sessizlik gibi temalara da uğramadan geçmiyor film.

Diğer yandan  ‘The Assassin/ Nie Yin Niang (Suikastçı)’in tek ama belki de en önemli sıkıntısı, takip etmesi zor bir anlatımı olmasından kaynaklanıyor. Karakterlerin gerçekte kim olduğunu, birbirleri ile olan bağlantılarını anlamak zaman zaman güç bir duruma dönüşüyor. Hou Hsiao-Hsien’in filmin içinde belirli yerlerde statik bir duruma dönüşen, seyirciyle kurduğu mesafeli ilişki, dolduruması zor boşluklara neden oluyor. Bu noktada seyircinin filmin içine girmesi zorlaşsa da, Hou Hsiao-Hsien verdiği röportajda filmin ikinci veya üçüncü izleyişte bu boşlukların doldurulacağına inandığını dile getirmiş.Doğanın seslerini kullanışı, yarattığı dinginlik, karakterlerin piskolojilerini konuşmayla değil hareketleriyle anlatıyor olması, filmin naifliği içinde şiirsel bir anlatıma dönüşüyor.

Hou Hsiao-Hsien’in ustalığını ortaya koyduğu ve bir çoğu tek plan sekans olan sahneler,  ‘The Assassin/ Nie Yin Niang (Suikastçı)’in en karakteristik özelliği olarak göze çarpıyor. Filmin içinde kullandığı uzun ve tek planlar gizem temasını güçlü kılıyor. Kamera kullanımının yanı sıra renk kullanımı da oldukça başarılı ve seyircide güçlü bir etki yaratıyor. Bu renk kullanımı uzun ve tek plan sekansları destekler nitelikte, seyir kalitesini ve zevkini arttırıyor.

Hou Hsiao-Hsien hayranları için doyurucu ve oldukça etkileyici ama yönetmenin sinemasını bilmeyenler için bir zihin karmaşasına dönüşebilecek olan film, gerek anlatımı ve tekniğiyle, gerekse hikayenin derinliğiyle oldukça değerli, eşsiz bir tecrübe sunuyor.

‘The Assassin/ Nie Yin Niang (Suikastçı)’, geçtiği dönem itibariyle arka planda görülen tarihi ve politik olaylardan daha ziyade, karakterin zihninde geçen bir yoluculuk olarak tanımlanabilir.

PSİKESİNEMA TEMMUZ AĞUSTOS 2016 

3 Yorum

  1. Spoilere girmeden güzel bir yorum olmuş. Filmi bu yorumun ışığında daha bir verimli izleyebiliriz. Tşk.

Yorum bırakın

Gözde Dikmen

Gözde Dikmen

Sinema Yazarı
1980 İstanbul doğumlu. İstanbul Üniversitesi’nde Felsefe okuyarak filazof olma yolunda ilerleyen Grafik Tasarımcı/Çizer. Sinemaya olan tutkusu çocukluk yıllarında başladı. Yönetmen Ayşegül Doğan’ın Film Okuma Atölyesi sayesinde bu tutkuyu farklı ufuklara taşıdı. Şu an Antalya’da yaşamakta olup, kendi atölyesinde yazıp, çizmekte ve her hafta sinemaya ilgi duyan insanları atölyede toplayıp film gösterimi yapmaktadır.Mail yollamak için linke tıklayın.