Aydede Filmi – Bisiklet Hırslıları | Necip Gözüaçık yazdı

“Aydede” Filmi – Bisiklet Hırslıları

Bu yılki İstanbul Film Festivali’nde “Seyfi Teoman İlk Film Ödülü” adaylarından biri olan “Aydede”, uzun yıllar kısa/belgesel filmler çeken yönetmen Abdurrahman Öner’in ilk kurmaca uzun metraj çalışması. Eşini kaybetmiş Rabia ile oğlu Bekir, babası İlyas ile birlikte yaşamaktadırlar. İlyas vefat edince Rabia, oğlu Bekir’e üzülmemesi için dedesinin aya gittiğini anlatır. Film, İlyas’ın ölümünden sonra Rabia ve Bekir’in hem hayata hem de birbirlerine tutunma hikâyesini anlatmaya çalışır.

Küçük bir yerde yaşayan Rabia ve Bekir, tekrar normal yaşantılarına devam etmeye çalışırlar. Rabia tuhafiye dükkanında hem günlük işleri ile uğraşır hem de konu komşu ile tuhaf sohbetlere katılır. Bekir ise hem okuluna gider hem de hayalini kurduğu siyah bisiklet için para kazanmaya/biriktirmeye çalışır.

Rabia bir yandan da ablası ve eniştesinin mirasla ilgili planları ile baş etmeye çalışır. Hem eşini hem de babasını kaybetmesi Rabia’nın omuzlarına ağır bir yük bindirmiştir. Hem gönlündeki boşluğu doldurmak hem de hayatın yükünü azaltmak için Rabia, mahallelerinde oturan kaporta ustası Osman’ın ilgisini çekmeye çalışır. Tüm bunlar yaşanırken Rabia, Bekir ile yeteri kadar ilgilenemiyor, onun büyüme sancılarına pek çare olamıyordur.

aydedeKara Bisiklet Gecikir Belki Hiç Gelmez

Bekir dedesini kaybettikten sonra içine düştüğü durumda annesi ile pek iyi geçinemez. Okulda da işler onun için pek yolunda değildir. Okuldan sonra genellikle “en iyi arkadaşı” ile vakit geçirirler. Bir de sevdiği kız Eda vardır. Bu küçük üçlü “Eşkıya” (Yönetmen: Yavuz Turgul) filmindeki Baran, Keje ve Berfo karakterlerinin bir yansıması olur sanki. Bekir’in hayatı karanlık olduğu gibi hayalindeki bisikletin rengi de karanlıktır.

Filmin oyuncu kadrosuna bakıldığında Ezgi Mola, Mehmet Özgür, Reha Özcan ve Banu Fotocan gibi başarılı isimler yer alıyor. Ayrıca Bekir karakterine hayat veren Zeynel Çelik ile birlikte diğer çocuk oyuncular da başarılı bir performans sergilemişler.

Film süresince ayın gösterildiği sahneler bir anlamda film içindeki bölümlemeler diye düşünülebilir. Filmin başında ayın tamamı görünürken, sonlara doğru ay gitgide belirsizleşir. Filmin bisikletle olan ilişkisi bir başka Türk filmi olan “Mavi Bisiklet” (Yönetmen: Ümit Köreken) isimli çalışmayı hatırlatır.

Genel anlamda orta karar bir film olmuş. Filmin zayıf noktası ise hikâyenin başındaki inandırıcılık problemi. Babasının öldüğünü bilen Bekir’in, ölmüş dedesinin aya gittiğine inanması çelişkili bir durum ortaya çıkarmış. Öte yandan İlyas’ın “Aydede” olarak konumlandırılması filmin motivasyonu adına pek itici güç olamıyor.

Filmin Künyesi:

AYDEDE | ROAD TO THE MOON |Yönetmen: Abdurrahman Öner / Senarist: Abdurrahman Öner / Oyuncular: Ezgi Mola (Rabia), Bilal Zeynel Çelik (Bekir), Mehmet Özgür (Osman – Kaporta Ustası), Reha Özcan (Necati – Enişte), Banu Fotocan (Fatma – Abla), Ayşenil Şamlıoğlu (Dürdane – Komşu), Nazan Kesal (Neriman), Nalan Kuruçim (Necla), Emirhan Ateş (Hasan), Melih Acar (Ümit), Azmi Bulut (Oğuzhan), Hacer Ela Yamaç (Eda) / Türkiye / 2018 / Renkli / 97´

Abonemiz olmak ister misiniz?

Güncel yazılarımızdan haberdar olmak için, lütfen bize katılın!

Abone olduğunuz için teşekkürler

Bir şeyler ters gitti

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

Eğer yazıya gönül verdiyseniz illa yazmak istiyorum diyorsanız, filmler vizyona girmeden önce hafta içi düzenlenen basın gösterimlerinden sizi haberdar edebiliriz. İnternet güncel bir mecra olduğu için yazıların önceden yayına alınması takdir edersiniz ki önemli.  Eğer sen de içindeki duyguları dışarıya aktarmak ve bunu sinema yoluyla yapmak istiyorsan hemen gönüllü olarak bize katıl ve yazmaya başla.

Tüm sanatseverlere sevgilerimizle…

Zeen Subscribe
A customizable subscription slide-in box to promote your newsletter

I consent to the terms and conditions