Aşkın Gözü filmi Üzerine – Betimlemek Zamanı | Necip Gözüaçık

Aşkın Gözü Filmi Üzerine – Betimlemek Zamanı

Japon yönetmen Naomi Kawase’nin 2017 yılında Cannes Film Festivali’nde yarışan filmi Aşkın Gözü İstanbul Modern’deki “Bacağınızı Biraz Çeker Misiniz?” programında yer alan çalışmalardan biriydi. Oldukça üretken bir yönetmen olan Kawase’nin bu filmi, görme engelli insanlar için film betimlemesi yapan Misako ile yakalandığı hastalık nedeniyle görme yetisini zamanla kaybetmekte olan ünlü fotoğrafçı Masaya’nın hikayesini anlatır. Yönetmenin bundan önceki son iki filmi “Umudun Tarifi” ve “Dingin Sular” isimli çalışmalar açıkçası pek bekleneni vermemişti, en azından benim açımdan. Bu film ile yönetmen dingin sulara umutlu bir dönüş yapmış oluyor tekrardan.

Aşkın GözüMisako çalıştığı merkezde görme engelli insanlar için filmlerin betimlemelerini yapmaktadır. Filmdeki bir sahnenin görme engelli bireylerin zihninde canlandırılabilmesi için betimlenmesi oldukça meşakkatli bir süreçtir. Sahneyi, hazırlanan metin yardımıyla olabildiğince dengeli bir şekilde tasvir etmek gerekmektedir. Ara ara yapılan toplantılarda, Misako’nun betimlemesini yaptığı film ile ilgili görme engelli kişilerden oluşan bir grup betimlemenin nasıl olduğu ile ilgili geri bildirimler verir. Bu kişiler arasında yer alanlardan biri de henüz tam anlamıyla görme yeteneğini kaybetmemiş olan fotoğrafçı Masaya’dır. Masaya şimdilik çok az da olsa görebildiği ve mesleği gereği de görüntüye önem verdiği için betimleme ile film seyretmek onun için değişik bir deneyim olur. Diğer insanların aksine Masaya, Misako’nun betimlemesi ile ilgili en açık ve sert şekilde eleştirileri getiren kişi olur. Bu durum ikili arasında ilk başlarda bir gerginlik ve çatışma ortamı yaratır. Misako Masaya’nın yaşamına ve onun yaşadığı duygulara tanık oldukça onu daha iyi anlamaya başlar. Yıllar önce babasını kaybetmiş olan Misako, Masaya’da o kaybettiği şefkati ya da sevgiyi bulacak gibi olur. Misako hazırladığı metinler ile filmleri betimlerken Masaya da çekmiş olduğu fotoğraflarla anları betimler sanki.

Bana Aşkın Betimlemesini Yapabilir misin?

Misako ve Masaya ikilisinin aşkı, duyguları hissetme ve ifade etme biçimleri yer yer “Sevmek Zamanı” (Yönetmen: Metin Erksan) filmini hatırlatır. Örneğin filmin başlarında Masaya, Misako’nun filmi betimlemesi sırasında onun öznel duyguları fazlasıyla kattığını ifade eder. Masaya, ondan izlenen film ile kendisinin ya da genel anlamda seyircinin arasına bu kadar girilmemesini talep etmektedir. Tıpkı “Sevmek Zamanı” filminde Boyacı Halil’in (Müşfik Kenter) Meral’den (Sema Özcan) resmi ile kendisi arasına girmesini istememesi gibi. Bunun yanında sinema ve aşk temalarını bir arada bulundurması bakımından “Aşkın Çekimi” (Yönetmen: Lone Scherfig) filmini de az da olsa hatırlatır.

Aşkın Gözü filmini oldukça başarılı bulduğumu söyleyebilirim. Diyalogları ve müziği çok beğendim. Filmdeki ışık kullanımı ve görüntü yönetimi de takdir edilmeye değer. Dingin ve şiirsel bir çalışma olmuş.

Aşkın Gözü Künye:

AŞKIN GÖZÜ | HIKARI | Yönetmen: Naomi Kawase / Senarist: Naomi Kawase / Oyuncular: Masatoshi Nagase (Masaya Nakamori), Ayame Misako (Misako Ozaki), Tatsuya Fuji (Kitabayashi / Juzo), Kazuko Shirakawa (Yasuko Ozaki), Misuzu Kanno (Tomoko / Tokie), Mantarô Koichi (Akitoshi)  / Japonya / 2017 / Renkli / 101´

Abonemiz olmak ister misiniz?

Güncel yazılarımızdan haberdar olmak için, lütfen bize katılın!

Abone olduğunuz için teşekkürler

Bir şeyler ters gitti

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

Eğer yazıya gönül verdiyseniz illa yazmak istiyorum diyorsanız, filmler vizyona girmeden önce hafta içi düzenlenen basın gösterimlerinden sizi haberdar edebiliriz. İnternet güncel bir mecra olduğu için yazıların önceden yayına alınması takdir edersiniz ki önemli.  Eğer sen de içindeki duyguları dışarıya aktarmak ve bunu sinema yoluyla yapmak istiyorsan hemen gönüllü olarak bize katıl ve yazmaya başla.

Tüm sanatseverlere sevgilerimizle…

Zeen Subscribe
A customizable subscription slide-in box to promote your newsletter

I consent to the terms and conditions