Vizyon Filmleri

Renksiz Rüya Filmi Üzerine – Haykıracak Nefesim Kalmasa Bile…

Renksiz Rüya Filmi Üzerine – Haykıracak Nefesim Kalmasa Bile

37.İstanbul Film Festivali Ulusal Yarışma kategorisinde Mansiyon ödülü alan Renksiz Rüya bir ilk film çalışması. 1990yılların karmaşık politik düzleminde geçen film, annesini kaybeden küçük Mirza ile evlerine misafir olarak gelen Mir Ahmed arasındaki iletişimi ve arkadaşlığı odağına alır. Matemin, ölümün ve arka plandaki savaşın rüyaları siyaha boyadığı bir filmdir bu.

Annesi öldükten sonra Mirza, babası ve abisi Hüseyin ile birlikte yaşamaya devam eder. Kız kardeşlerin evlenip yuvadan uçmuş olmasından dolayı Hüseyin evin hem abisi hem kızı hem de annesi olmuştur. Mirza annesini hala çok özlemektedir. Her hafta annesinin mezarını ziyarete gider ona eşlik eden bir büyüğü ile. Evdeki kimse için kolay olmamıştır annenin kaybı. Baba da abi de perişanlardır aslında. İçlerinden en somut belli edenidir Mirza sadece.

Renksiz Rüya

Siyah Giyen Adamlar

1990’ların karışık politik olaylarından etkilenen Mir Ahmed bir süre izini kaybettirmek için Diyarbakır’daki arkadaşı Hüseyin’e misafir olur. Mir Ahmed’in gelişi evdeki herkesin hayatını bir parça etkiler. Baba daha çok kaygı duymaya başlar ortamın/bölgenin kimse için pek güvenli olmamasından dolayı. Mirza ilk başta biraz çekinse de yetişkin bir arkadaş edinmiş olur. Hüseyin ise bir yandan babasını rahatlatmaya çalışırken bir yandan da eve ekmek götürmeye devam eder.

Mir Ahmed peşindeki siyah adamlardan kaçmakta Mirza ise rüyasında gördüğü siyah adamlardan. Bu kaçış ikisini bir araya getirir aslında. Mirza’nın rüyaları daha bir renkli olur. Yavaş yavaş büyümektedir o artık, 12 yaşındadır. Annesinin ölümünden sonra yeni birine yakınlık kurması kendisinin de deyişiyle kolay olmamıştır. Mir Ahmed sıcak ve çocuksu tavırları ile Mirza’nın bakışlarına biraz olsun umut getirmiştir.

Film dengeli bir senaryoya ve sade oyunculuklara sahip. Mirza rolünde Civan Güney Tunç iyi bir oyunculuk sergilemiş. Film süresince pek çok sahnede gözleriyle konuşuyor.  Görsel atmosfer, bir çocuğun yetişkinlerle olan iletişimini ele alma gibi noktalar açısından bu yapım “Rauf” (Yönetmen: Soner Caner, Barış Kaya) filmini de hatırlatır. Öte yandan Bingöl’e ait bir halk oyunu olan Kartal’a filmde yer verilmesi güzel ve değişik bir ayrıntı olmuş.

Filmin ortalarına doğru Mir Ahmed evin çatısında gördüğü Mirza’ya “haykır” diye bir tavsiyede bulunur. O anda olmasa bile filmin sonunda bu tavsiyeyi sessiz bir şekilde uygular Mirza. Haykıracak nefesi bile kalmaz çünkü yaşananlar karşısında.

Etiketler: 90’lar, Ajda Pekkan, Bingöl, Devlet, Diyarbakır, Fırın, Hayal, İstanbul, Kartal Oyunu, Matem, Misafir, Ölüm, Ötekileştirme, Politika, Rauf, Savaş, Saz, Siyah

Filmin Künyesi:

RENKSİZ RÜYA | HEWNO BERENG | Yönetmen: Mehmet Ali Konar / Senarist: Mehmet Ali Konar / Oyuncular: Civan Güney Tunç (Mirza), Bilal Bulut (Mir Ahmed), Orhan Alıcı, Cuma Karaaslan / Türkiye / 2017 / Renkli / 80´

Yorum bırakın

Necip Gözüaçık

Necip Gözüaçık

Sinema Yazarı
1984 doğumluyum. Yıldız Teknik Üniversitesi Elektronik-Haberleşme ve Bilgisayar Mühendisliği bölümlerinden mezun oldum. Yaklaşık on yıldır özel bir şirkette haberleşme ve yazılım mühendisi olarak çalışmaktayım. Sinemaya olan ilgim ilkokul yıllarından itibaren Kemal Sunal filmleri ve Arzu Film yapımları ile başladı. Üniversite yıllarında ve sonrasında ise Nuri Bilge Ceylan sineması, sanat filmleri ile daha farklı bir boyut kazandı. Elimden geldiğince sinema ile ilgili yeni şeyler öğrenmeye, okumaya ve takip etmeye çalışıyorum. Sinema salonlarında izlediğim filmlerle ilgili notlar almak, onlarla ilgili duygu ve düşüncelerimi yazmak bana oldukça keyif veriyor. Amatör bir ruh ile profesyonel sinemasever olarak yaşamaya çalışıyorum.Mail yollamak için linke tıklayın.