Değerlendirme

Müslüm Gürses: Adana’nın Çirkin Adamlarındaki Güzellik

Dün, “Müslüm” filmine gittim. Film, öncelikle ticari bir yapım, bunu peşinen söylemek gerek. Ama Müslüm Gürses adı ve onun hayatını anlatma iddiası zaten başlı başına bir ticari artı iken; ortaya bu tür filmlerimizin düştüğü ucuzluğa düşmeksizin, hiçbir masraftan kaçınmaksızın, aynı zamanda bir sanat filmi ortaya koymayı başarmışlar.

Timuçin Esen, Müslüm’ü giyinmek için hakikaten canını dişine takmış, belli. Usta işi bir makyajın da desteğiyle hakikaten Müslüm Gürses olup çıkmış. Diğer oyuncuların tümü de rollerinin hakkını veriyorlar. Müslüm’ün babası rolündeki Turgut Tunçalp, Muhterem Nur’u oynayan Zerrin Tekindor, anneyi canlandıran Ayça Bingöl, Halkevi müzik hocası Limoncu Ali’yi canlandıran Erkan Can, Müslüm’ün yardımcısı Bahtiyar’ı oynayan Erkan Avcı, sadece bunlar da değil, filmin tüm oyuncularından güzel sonuçlar elde etmiş yönetmenler Ketche ve Can Ulkay. Ama özellikle Müslüm’ün gençliğine hayat veren Şahin Kendirci, seyirciyi şaşırtan bir performans sergiliyor. Birkaç sene evvel bir şarkı yarışmasında kendini gösteren Kendirci, bu senenin “Umut Veren Genç Oyuncu” ödüllerine aday olabilir.

Şahin Kendirci, Turgut Tunçalp
Müslüm Gürses
Erkan Avcı, Timuçin Esen

“Müslüm” filminin antolojilere geçmeye aday pek çok sahnesi var. Otelde Müslüm’ün Muhterem Nur’a kur yapmayı denediği oldukça emek harcandığını düşündüğüm sahne, Vali’den bu yana bizim sinemamızda gördüğüm en iyi ve detaylı kaza sahnesi, Halkevi sahnesi, Müslüm’ün annesi ve kız kardeşinin öldürülme ve daha ileride erkek kardeşinin vurulma sahnesi, halk konserlerinin ve Müslümcülerin canlandırdığı aşırı gerçekçi sahneler, akılda kalan pek çok etkili sekanstan sadece birkaçı. Bizde dönem filmlerinde düşülen hataların neredeyse tamamından kurtulunmuş filmde ki filmin en çok da bu yönünü sevdim. Bir tek Timuçin Esen’in şarkıları yorumlayışı yer yer modern kaçıyor Müslüm’ün tarzına göre. Ama o kadarı da olsun.

Adana Film Festivali’nde Adana’da geçen ve güvercin besleyen gençleri anlatan iki film izlemiştik: “Güvercin” ve “Güvercin Hırsızları”. Bu filmde de benzer detayları bulmak, Müslüm Baba’nın da küçüklüğünde damda güvercin beslediğini görmek güzeldi.

Bir de Adana’nın “çirkin” dediğimiz adamlarının güzelliğini gördüm filmde. Bu yanıyla bir bakıma Yılmaz Güney’i andırıyordu Müslüm Gürses. Görünüşçe çirkin oldukları iddia edilebilirdi ama sahnede ya da perdede devleşiyorlardı. Aslında yaşamları arasında da birtakım paralellikler olduğu söylenebilir. Kadınlarına karşı aynı anda hem hoyrat hem de verici olmaları gibi…

Müslüm Gürses’i sevenimiz vardır, sevmeyenimiz vardır. Ama en az bir şarkısını, itiraf etmese de beğenir, dinler herkes. Müslüm’ün acılarıyla birlikte derviş yanını görmek, iyi oyunculuklar ve yerinde bir anlatım seyretmek için bu filme gidin derim…

Abonemiz olmak ister misiniz?

Güncel yazılarımızdan haberdar olmak için, lütfen bize katılın!

Abone olduğunuz için teşekkürler

Bir şeyler ters gitti

Yorum bırakın

İlker Mutlu

İlker Mutlu

Sinema Yazarı
Nisan 1972’de Samsun’da doğdum. Samsun Anadolu Lisesi’ni bitirdim. Ardından Eskişehir Anadolu Üniversitesi İnşaat Mühendisliği bölümünü kazanarak, 1995 yılında buradan mezun oldum. Sinemaya ilgim, ortaokul yıllarında arşivcilikle başladı. Bu ilginin boyutları, zaten yazı yazmayı ve kısa öyküler oluşturmayı seven beni, sinema üzerine karalamalar yapmaya itti. Sinema, Geceyarısı Sineması gibi dergilerde yazılarım yayınlandı. Yaklaşık on yıldır da Sekans Sinema Kültürü Dergisi’nde yazıyorum. Asıl mesleğim olan inşaat mühendisliğine de Samsun’da devam etmekteyim. Bu süreçte senaryo yazımına da yöneldim ve iki kısa, beş uzun metraj film senaryosu hazırladım. Bunlar çekmecemde kameraya alınacakları tarihi bekleyedursun, ben bir kısa filmde oyunculuk, bir kısa belgeselde yönetmenlik, bir kısa filmde de hem senaristlik hem de yönetmenlik denemelerinde bulundum. Kendi sinema serüvenimi anlattığım, BİR MÜHENDİSİN SİNEMA EĞİTİMİ adlı, Gece Kitaplığı Yayınevi’nden çıkan bir kitabım vardır. Halihazırda yine aynı yayınevinden çıkmaya hazır bir çevirim ve yazımı devam eden bir roman denemem bulunuyor. Çalışmalarım: Muhtelif dergilerde sinema yazıları (1995-…) BİR MÜHENDİSİN SİNEMA EĞİTİMİ (Gece Kitaplığı, 2017) CESUR YENİ DÜNYA (Çeviri, Aldous Huxley’den, Gece Kitaplığı’nda, baskıya hazır) GÖLGENİ ARDINA AL (Roman, yazımı devam ediyor) KUŞLAR DA GİTTİ (Kısa Belgesel, yönetmen, 2016) ÖTEKİ (Onur Erdoğan’ın yönettiği kısa film, oyuncu, 2017) GÖLGELER (Kısa Film, senarist ve yönetmen, 2017) ESKİ USÜL (Kısa Film, senarist ve yönetmen, çekim hazırlığı sürüyor) HÜZÜN TERAPİSİ (Uzun Metraj Film Senaryosu, 2011) MASAL RENKLERİ (Uzun Metraj Film Senaryosu, 2012) HAVAATAR (Uzun Metraj Film Senaryosu, 2014) TAŞ ATIMINDA BİR KUŞ (Uzun Metraj Film Senaryosu, 2014) BAHARIM SENSİN (Uzun Metraj Film Senaryosu, 2016) HAYAT DAMARI (www.habergazetesi.com.tr adresinden takip edebilirsiniz. Samsun Haber Gazetesi’nde her hafta sonu yazı yazdığım köşemin adı. Aynı yazıları yayınlandıktan bir gün sonra internet siteme de koyuyorum.) www.ilkermutlusiema.blogspot.com.tr (Blog, şimdilik ara verdim.) www.ilkermutlu.org (şahsi internet sitesi: dergi yazılarım, yeni yazılar, film arşivi çalışması vb.) www.sekans.org (dergimin sitesi)